'A Pető Intézet főtitkára, konduktor-tanító és jogász. 35 éves, férjével két gyermeket nevel, most várják a harmadikat. Fegyelmezett, komoly, szigorú és odaadó ember. Felelősséget érez és vállal sok-sok szárnyaszegett kisgyerek sorsáért, nem csak a sajátjaiért.
'Dr. Pető András 1940-ben hozta létre azt a hungarikumnak számító konduktív pedagógiai rendszert, amely mozgássérült személyek integrációját készíti elő a társadalomba. A Pető Intézetbe járó gyerekek olyan, a szülés előtt, közben vagy után bekövetkezett központi idegrendszeri károsodás miatt sérültek, amely érinti az izomtónust, a testtartást, a mozgáskoordinációt és az egyensúlyérzékelést. A köztudattal ellentétben ez nem betegség, hanem egy rendkívül összetett szindróma, s bár a tünetek ritkán tűnnek el nyomtalanul, jelentős mértékű fejlődés érhető el. Minél korábban kezdik el a gyerekek fejlesztését, annál jobb eredményre lehet számítani. Az úgynevezett „rávezetés” módszerével megtanítható az, ami babakorban nem alakult ki automatikusan, és megelőzhetők a kóros fejlődési minták. Ez a nevelési rendszer lehetőséget ad a személyiség kibontakoztatására és a társakkal való együttműködésre. A módszernek csodájára jár az egész világ.
Két és fél évvel ezelőtt Ibolya gondolt egy merészet. Úgy döntött, nem éri be annyival, hogy az intézet világhíres mozgásfejlesztő módszerével sokszor járni sem tudó, sérült gyerekeket állítanak talpra, hanem megpróbálnak profi utánpótlást nevelni egy fiatal sportágnak: az adaptív evezésnek. A program anyagi finanszírozását jelentő pályázatokat Ibolya maga írta. Nagy elszántság, komoly szervezés, sok fáradság és áldozat kellett ehhez a gyerekek és az edzők részéről is, de megérte. Fél év tanulás és gyakorlás után a Magyar Evezős Szövetség 19. ergométeres országos bajnokságán, Szegeden a Városi Sportcsarnokban az MTK Pető Egyesület kis sportolói úgy nyomtak le 1000 métert, mint a nagyok, beleadták legjobb tudásukat és minden erejüket: legyőzték önmagukat.
Ibolya és kollégái felfedezték, hogy a mozgásukban akadályozott gyerekeknél a konduktív módszer mellett az aktív sportolás további fejlődést hozhat, akár fiatal kamaszkorban is. Az evezős programban részt vevő 10–16 közötti korosztály erő- és állóképessége, izomzata, járásképessége és tartása jelentősen fejleszthető. És legfőképp az önbecsülése! A sportoló, versenyző gyereknek mindig van dolga, célja és társasága, és ettől persze lesz kedve is élni és küzdeni, mert van miért. „Mit szeretnék? Minél több gyermeket bevonni a programba, új élményekhez, közösségekhez és versenysikerekhez juttatni őket” – mondja Ibolya, akinek meggyőződése, hogy a sport és azon belül például az adaptív evezés igen fontos lehet az áhított integrációhoz vezető úton.'
References: Eva Magazin Inspiralo Nok http://www.evamagazin.hu/inspiralonok/item.php?id=608
Petö Institute
http://www.facebook.com/#!/pages/Pet%C5%91-Int%C3%A9zet/164626920246313
No comments:
Post a Comment